1. تنويه:
    تم إيقاف التسجيل في المنتدى مؤقتا، للتواصل أو طلب الانضمام للمنتدى، نرجو التواصل معنا.
    الأعضاء السابقون ما يزال بإمكانهم تسجيل الدخول.

مواي تاي تقوية عظمة الساق ( القصبه ) ؟

هذا النقاش في 'الكيك بوكسينغ والمواي تاي Kickboxing & Muay Thai' بدأه KARATE`KA، ‏1 أغسطس 2009.

حالة الموضوع:
غير مفتوح لأية ردود مستقبلية.
  1. KARATE`KA

KARATE`KA عضو جديد

بخصوص الطريقة الفعاله لتقوية عظمة قصبة الساق , نرجو افادتنا بالتمارين والطرق المختلفة لتقوية قصبة الساق ؟

آخر تعديل: ‏4 أغسطس 2009
  2. Haitham sadoon

Haitham sadoon مشرف

نعرضه للكسر كيف يعني ان نكسرها حتى نقويها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

3. KARATE`KA

KARATE`KA عضو جديد

كسر غير كامل , مثلا في مباراة من غير لبس واقي الساق ثم حصل ضربة قوية سق بساق , هنا المقصود بعد هذه الاصابه يكون عظم المبتديء حساس , عكس عظم المحترف ان صح التعبير , الكسر المقصود هو الكسر الجزئي للقصبة , فمثلا سمعت ان من المقويات ان نظرب الساق بخشبه من فوق الى اسفل بقوة خفيفة ثم تزاد القوة مع الايام

4. KARATE`KA

KARATE`KA عضو جديد

تم اعادة كتابة السؤال بشكل مختلف

5. mohamedali

mohamedali مشرف عام

6. KARATE`KA

KARATE`KA عضو جديد

هذا هو الذي كنت ابحث عنه من أشهر , شكرا جزيلا أستاذ محمد على على الإرشاد الممتاز لجميع المبدئين في مجال الفنون القتالية

7. leeeeeel

leeeeeel عضو جديد

اخى الكريم انت بتسال على مكان من اخطر الاماكن بالقدم وما يصح ابدا الاستهانه باقصبه الرجل اطلاقا على العموم احنا شخصيا كان المفيد اوى معانا التدريب بالضرب بالقصبه فقط اعنى اداء الركله على السيرد باج وبعد ما اشتدت بعض الشىء كان معانا لاعب ماشاء الله عليه اسمه حماده سلام كان بيدربنا اننا نمشى على الارض بالقصبه فقط وده كان ايجابى جدا اصبحت الحمد لله قصبة رجلنا مثل الحديد لكن قبل ما تمشى على قصبة رجلك بس لازم تكون اصبحت قويه بعض الشىء ولكن اخوانى الحرص الشديد لان دى مش مكان بسيط ...!

8. KARATE`KA

KARATE`KA عضو جديد

فعلا استاذي الغالي اكثر الاماكن تحتاج تطوير و الاعتناء هي القصبه و تطويرها شيء مهم في الفنون القتالية , و بخصوص ما ذكرته استاذي الحبيب على التمرن على السيرد باج ( كم يترواح الوقت الى ان تصبح صلابة القصبه اكثف و من ثم نرتقي في التمارين الاشد قوة ) تقريبا اكثر من سنه او اقل ؟ و بخصوص التمرين الخاص بالكابت حماده سلام , عن كيفية المشي على القصبه , ممكن شرح بسيط ز جزاك الله خيرا ماستر محمد

9. leeeeeel

leeeeeel عضو جديد

اخى الكريم الامر يرجع لطبيعة قوتك الجسديه فى الاول وقوة عظامك وتكوينك وانت بنفسك هتلاحظ القوه التى تتحصل عليها اخى الفاضل اول بدايتى خالص لممارسة الكونغ فو كنت لا اطيق ان تلمس قصبة رجلى اطلاقا وكنت دايما ارتدى شنكار ضخم جد انا الى كنت مصممه على ايدى عباره عن كتله اسفنج وتحتها شنكار صغير وكلهم داخل جراب جلد وعملت له رباط ليمسك على الرجل انا اعنى من كل كلامى انى ما كنت بطيق ابدا اى لمسه فى قصبة الرجل خالص لانها فعلا منطقه رهيبه جدا وسهل جدا تتكسر وكلنا شاهدنا لاعب كره القدم الى اتكسرت قصبة رجله الموضوع ياجماعه محتاج حكمه بالغه مش تهور انبه على كده اوى لازم تسيب نفسك تترقى خطوه خطوه اوعى تتعجل ابدا المهم السيرد باج يقويلك رجلك من فتره تتراوح من 3شهور الى اكثر قليلا وطبعا كله يرجع لفترة تدريبك وبالنسبه للمشى على قصبة الرجل انك تفرد مشط رجلك تماما وتجلس على قصبة رجلك بس وتبدا تتحرك وتمشى فى الاول هيكون الحمل الاكتر على ركبتك ولكن هيكون برده فى اثر ولكن بسيط شويه على القصبه تظل كده اخى لحد ما انت بنفسك هتشعر ان قصبة رجلك بقت تتحمل الخبطات وانها اصبحت صلبه وفى الاخر ودى اقوى مرحله كنا بنتدرب عليها لكن ما وصلنالها غير بعد سنه تقريبا انك تمشى على قصبة رجلك ولكن بالقز بمعنى ان وجه رجلك الخارجى يكون مفرود تماما وتظل تقفز ولكن وانت الجزء اعلوى من جسمك مشدود للخلف علشا يبقى كل الضغط والحمل على القصبه فقط ولكن ده بالبدايه كان مؤلم جدا لكن بعد المرحله الاخيره دى وخلال عام تتصور اخى الكريم انى كنت لما العب فايت مع اى واحد كنت بتعمد انى اضربه بقصبة رجلى مباشرة فى قصبة رجله وما تتخيل الالم الى كنت بسببهوله انت اخى متخيل ان لاعب بيجى يوجهلك ركله برجله وانا اقابلها بنفس القوة عن طريق قصبة رجلى مباشرة فى قصبة رجله بتكون مؤلمه جداااااااا ولكن اخى انصحك الان بالتركيز اكتر على السيرد باج لانه فى الفتر دى هيفيدك اكتر واسف جدا للاطاله ويارب التوفيق للجميع ..!

10. ابومحمد1106

ابومحمد1106 عضو جديد

جسم الانسان قبل للالتكيف يعني التدريب التدريب:bye1:

11. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

حالة الموضوع:
غير مفتوح لأية ردود مستقبلية.

شارك هذه الصفحة