1. تنويه:
    تم إيقاف التسجيل في المنتدى مؤقتا، للتواصل أو طلب الانضمام للمنتدى، نرجو التواصل معنا.
    الأعضاء السابقون ما يزال بإمكانهم تسجيل الدخول.

أدخل واكتب ال mix المفضل بالنسبة لك فى القتال الحقيقى _ولماذا اخترته؟

هذا النقاش في 'الفنون القتالية الخليطة MMA' بدأه كرم صلاح، ‏15 مايو 2009.

1. hamad garman

hamad garman عضو جديد

بالنسبه لي مواي تاي مع جيو جتسو ومصارعه حره مع اكيدو :clap:

2. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

اختيار جميل ياأخ حمد
    بس على فكرة كل تكنيكات الآيكيدو هتلاقيها فى الجوجيتسو ومش هتحتاج اطلاقا للتدريب على الآيكيدو بشكل خالص

3. MODY860

MODY860 عضو جديد

أنا من رأيي مواي تاي وأيكيدو وبعد كده شوية جوجيتسو برازيلي طبعا المواي تاي عشان الكمات والركلات والأيكيدو عشان التخلص من المسكات عن طريق الرمي مع عدم النزول للأرض حسب الظروف وطبعا الأسلحه والجوجيتسو عشان لو نزلت أرضي تعرف تتصرف بس كده

4. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

لا أعلم ياأخى محمود لماذا يصر الكثيرين على تعلم الايكيدو مع فنون شديدة الفعالية مثل المواى تاى أو فن شامل مثل الجوجتسو
    كما أن رميات الجودو أفضل ألف مرة فى قوتها من الآيكيدو

5. MODY860

MODY860 عضو جديد

أنا هقولك لية عشان الجوجيتسو الشامله هية اليبانية الحديثه وجنبها مافيش أيكيدو لأن كل حركاته منها والتقليدية برضو حركات الأيكيدو مستخرجه ومخففه منها لاكن أنا قصدي يتلعب الأيكيدو مع البرازيلية لان البرازيله كلها لازم تنزل علي الأرض فنستخدم الأيكيدو عشان ترمي الخصم بدون ماتنزل معاه لو حبيت لاكن لو الجوجيتسو اليبانية الحديثه أو التقليدية فمش هنحتاج أيكيدو خالص ده من رأيي

6. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

كلام جميل ياأخ محمود
    بس على فكرة البرازيلية كمان شاملة لسبب مهم ألا وهو تعدد أنظمتها القتالية يعنى مثلا

جوجتسو كومباتيف
    وهو نظام بالجوجتسو مخصص للجيوش والشرطة ويهتم بالتعامل ضد الخصم المسلح وضد عدد من الخصوم فى وقت واحد وكذلك فى الآماكن الضيقة وغير ذلك من مستلزمات قتال الشارع

ونظام فاليتودو
    وهو الجوجتسو مدمجة مع كافة أشكال وأنواع الضربات واللطمات اللى تخطر على بالك ومن جميع الزوايا وبكافة أسلحة الجسم الطبيعية

ونظام الجرابلينج الصافى وينقسم الى نوعين وهم القتال بالبدلة والقتال بدون البدلة

وهذا لتصحيح الفكرة ياأخى بالنسبة لشمولية الجوجتسو البرازيلية

أما بخصوص ضعف الآيكيدو فى القتال المفتوح فهو لعدة أسباب أهمها عدم فعالية تقنيات المعصم بسبب ارتداء القفاز
    ثانيا عدم فعالية الوقفات والتحركات ووضعية الدفاع بسبب سرعة وقوة لكمات وركلات الخصم وخاصة أن ضرباته غير مباشرة وكثيرا مايسبقها خدعة
    ثالثا ليس كل وضع قتالى يصلح لاستخدام طاقة الآيكى التى تستغل قوة واندفاع الجسم ضده
    رابعا الأيكيدو يتعامل مع كل عضو يتم كسره وكأنه وحدة مستقلة بذاتها عن الجسم فلا يوفر دفاع لباقى أجزاء جسمه وهو مايجعل ممارس الآيكيدو يتشبع ضربا من باقى أسلحة الخصم الغير مؤمنة
    خامسا رميات الجودو والمصارعة أشد فعالية فى القتال الحر لآنها تستعمل شئ من القوة المقبولة أكثر من الآيكيدو

7. MODY860

MODY860 عضو جديد

أولا هل عما بتروح تدرب جوجيتسو برازيلية هتدرب كومباتيف لأ طبعا فبالتالي تكون شامله لو كان التكنيكس الرسمية فيها كومباتيف وطبعا ده باين لو شوفت أي موقع تعليمي ليها هتلاقي تكنيها جرابلنج بس فالكومباتيف ذي مابتقول غير متوفر لعامه الشعب هاها يبقي ولا أكنها موجوده
    وطبعا بتقول الكومباتيف خاص بالشرطه يعني أي مدرب جوجيتسو برازيلية هيدربك جرابلنج صافي وبالتالي دي أستفادتك إلي هتخدها بس ثانيا الفالتيدو عباره عن جرابلنج صافي مضافله تاي بوكنسنج مثلا طب فين الدفاع ضد الأسلحه طب فين التصدي لأكتر من شخص ولزما تنزل الأرض عند رمي الشخص فبكده هينفع الفالتيدو مع واحد لواحد بس عشان كده قولت أكمله بشوية أكيدو وكمان مش هنعتمد علي الأكيدو خالص بس هتستخدمه عند اللزوم يعني لو خصمك مندفع نحوك بقوة مومكن تخطفه وترمية أرضا ذي مابنشوف في المصارعه الحره عند اللزوم بس ده قصدي وكمان دفاع ضد أسلحه لقتال الشوارع وطبعا لو مكنش لو قيمه ماكنش لعبه ستيفن سيجال

8. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

لكل فن مميزاته ياأخى
    لكن انت عرضت الفنون اللى تحب تستعملها لقتال الشوارع ضد الآسلحة ولا على الحلبة ضد خصم أعزل منفرد
    وتحت أى وضع انت حر فيما تختاره وفيما تعتقده ولكن خلينى أسألك سؤال مهم نختم به نقاشنا ان شاء الله _ أنت تقول أن الجوجتسو كومباتيف لا يتعلمه الا الجيش والشرطة فقط لاغير فى حين أنى قلت أنه مخصص للجيش والشرطة _ وليس ممنوعا عن الآخرين _فياترى من الذى يعلم الجيش والشرطة على الجوجتسو كومباتيف ؟؟!!

يا أخى انهم مدربى الجوجتسو ذوى الآحزمة السوداء
    الذين يدربون ويتدربون على الجرابلينج ببدلة وبدون بدلة وعلى الفاليتودو وعلى الكومباتيف وهم مدنيين يستخدموا لتدريب العسكريين فأين تدربوا هم على الكومباتيف أساسا ؟؟؟؟!!!

لقد تدربوا وسط المدنيين أمثالهم وليس بالجيش وبالتالى هو ليس محرما على المدنيين

9. MODY860

MODY860 عضو جديد

أنا المكس إلي كتبته للحلبه وفي نفس الوقت للشارع ثانيا أنا ماقولتش أنها محرمه بس قصدي أنها مش موجوده الكومبات جوجيتسو في مصر ثالثا الي بيوصل للحزام الأسود برازيلية مش هيعرف كومبات لأنة هيعرف جرابلنج بس لاكن الكومبات دي مدرسه لوحدها ذي مثلا الجوجيتسو اليباني مدرسه لوحدها فالي هياخد مثلا حزام أسود يباني مش هيبقي شاطر جرابلنج ذي البرازيلي وهكذا ولاكن الكومبات فيها أرضي بالإضافه لحركات شبيهة بالأيكيدو وده رابط لشوية تكنيكات كومبات جوجيتسو هنشوف فيها حركات أرضي مع النزول أرضا ذي البرازيلية ذائد حركات تثبيت مع عدم النزول أرضا ذي بتاعه الأيكيدو
    http://www.vidoemo.com/videodownload.php?e=X2Z2cVQzcWuRpNVAwVUU

10. MODY860

MODY860 عضو جديد

11. amiine90

amiine90 عضو جديد

i like freerunning and some mma !!

12. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

فعلا ياأخ أمين
    وعندنا حكمة فى مصر بتقول ( الجرى نص الجدعنة )
    وأنا عن نفسى بقول ان فى بعض الآوقات بيكون الجرى كل الجدعنة
    ولا أظن انى هتعارك مع 3 شباب مسلحين بأسلحة بيضاء مثلا

13. الريح المرسلة

الريح المرسلة عضو جديد

أنا أفضل المواي تاي لكني أستخدم الملاكمة واللو كيك في الشارع وأقول ان المقياس ليس الرياضة المقياس هو الاحتكاك والخبرة القنالية

14. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

تمام ياأخى القناص بس لو اتمسكت هل هتقدر تستخدم اللوكيكس والملاكمة

15. moudi

moudi عضو جديد

انا عن نفسي افضا مزيج عندي هو الأيكيدو بما فيها من حركات مؤذية مع التكوندو ( التي هي في الأساس اخذت من الكاراتيه و الكونغ فو ) و ما فيها من ليونة و ركلات عالية و سرعة ةو خفو مع الموي تاي أو الموي تشيا اساس الموي تاي و ما فيها من صلابة و شراسة و قساوة و كلينشات و غيرها

16. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

صدقنى ياأخ محمد
    الآيكيدو فن جميل ولكن باعتراف خبراؤه _ تنفيذه عمليا صعب جدا ان لم يكن مستحيل مع خصم سريع الضربات والتحركات
    والتايكوندو مع المواى تاى اتجاهين مختلفين تمام من القتال من حيث أسلوب الضربات وكيفيتها رغم تشابه الآسلحة ورغم انى تدربت مع كابتن محمدبخيت 4 دان كاراتيه وبطل عالم تايكوندو الا أن بعد تدريب المواى تاى وجدت استحالة دمج الآسلوبين فى الضرب

17. عاشق الجودو

عاشق الجودو عضو شرف

افضل الجودو مع المصارعة
    ومعليش على الرد المتأخر
    اكيد كنت بتقول (اومال هم اختفو الكباتن في المنتدى ولاأييييييييييييه!)
    هههههههههههههههههه

18. ROUCHUAN BOY

ROUCHUAN BOY عضو جديد

الكونغ فو روتشوان لانوا يمتاز بقوة القبضة والثبات . ورتشوان تعني القبضة الناعمة ...

19. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

نورتنا وشرفتنا ياكابتن وسيم حمدا لله على السلامة
    وطبعا فى مصر أغلب لاعبى الجودو بيلعبوا معاها مصارعة أو سومو أو أيكيدو
    وأغلب لاعبى المصارعة بيلعبوا معاها جودو أو سومو أو أيكيدو
    لكن طبعا فى النهاية الجوجتسو تفوق عليهم جمييييييييييعا
    حبيبى ياكابتن وسيم

20. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

جميل جدا ياأخى ولكن نحن نتكلم عن خليط وليس فن واحد

شارك هذه الصفحة