1. تنويه:
    تم إيقاف التسجيل في المنتدى مؤقتا، للتواصل أو طلب الانضمام للمنتدى، نرجو التواصل معنا.
    الأعضاء السابقون ما يزال بإمكانهم تسجيل الدخول.

أدخل واكتب ال mix المفضل بالنسبة لك فى القتال الحقيقى _ولماذا اخترته؟

هذا النقاش في 'الفنون القتالية الخليطة MMA' بدأه كرم صلاح، ‏15 مايو 2009.

1. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

أنا عن نفسى أفضل السافات الفرنسية فى ركلاتها بطرف القدم بالذات لو أنا لابس حذاء safety اللى واجهته معدن لآن ضرباتها فى قصبة الخصم وضلوعه وأى جزء فى جسمه بتكون مؤذية جدا

وأضيف عليها المصارعة اللى هى لعبتى الآصلية لآن رمياتها فى الشارع وبالذات لخصم لايجيد السقوط بشكل صحيح على الآرض الصلبة فى الشارع فبتكون مؤذية جدا ليه لآنه بيحس انه( أتقطم نصفين) أو نفسه راح (اتكرش) وهنا بيكون عاجز عن اصدار اى رد فعل ويبقى فريسة ليك فى الآرض وتفضل تديله فى وجهه وبطنه بعزم مافيك من قوة لكمات لحد ما يترجاك انك تسيبه ويقولك (تحت أمرك فى اللى هتقوللى أعمله )

على فكرة ده مش مجرد كلام ولكنه تم تطبيقه عمليا بالفعل وجاب نتيجة رائعة جدا أكثر من 4 مرات
    :santa_1:

2. mohamedali

mohamedali مشرف عام

انا عن نفسى افضل الجيت كون دو لانه به جميع الركلات العاليه والمنخفضه بطرف القدم لتسدد باى مكان بالجسم

3. Haitham sadoon

Haitham sadoon مشرف

انا افضل الكودو لاني اعتبرها رياضة شاملة من اللعب بالقدمين واليدين والركل ومسموح اللعب على الوجة والجسم والرجلين وكذالك مسموح ان تضرب براسك الخصم وايضا مسموح فيها الاسقاط المتنوع وكذلك الالعاب الارضية والمسك والخنق والكسر فهيه شمولية قتالية

وتعجبني المواي تاي لما فيها من قوة الصلابة والركل القوي والمسك وايضا قوة الكلنشنك الموجود وتقنية اللعب به وضرب المرفق وايضا لايسمح من الخصم بالتراجع بل الدفاع من دون انسحاب

واقول لكم بصراحة ونظرتي لكل فن قتالي ابداع وفن لا يمكن ان لايعجبك فكل الفنون القتالة جميلة وفعالة وتملك من القيم التكنيكية والتكتيكية لايسمح لك عند مشاهدتها ان تغض النظر عنها فلكل واحده اسلوبها الراقي وخصوصا اذا كان القتال عملي في الشارع وكابتن كرم شوشوي على الناس يا اخي حقها علينا مهما ايكون
    هههههههههههههههههههه

4. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

تمام ياكابتن محمد بس أكيد مش هى دى بس التكنيكات اللى بتعتمد عليها فى قتالك الحقيقى فى الشارع

5. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

معلش ياكابتن هيثم
    وقالوا فى المثل يا عسل

ان تطرق على الحديد وهو ساخن:showoff:

6. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

حاجة غريبة
    هو المنتدى مفيهوش غيرنا النهاردة ولا ايه
    المقاتلين اختفوا فين

7. rooney

rooney عضو جديد

اصل انا مش فاهم يا كابتن كرم انا هعمل اية اكتب احسن ميكس من وجهة نظري اذا كان كدة هيكون
    بوكس
    مواي تاي او كيك بوكس
    مصارعة
    واي حاجة اسعراضية زي البريك دانس

8. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

تمام يا أخ اسلام
    خلطة ممتازة بصراحة بس ايه لزمة البريك دانس

9. rooney

rooney عضو جديد

يعني يا كابتن كرم لزوم الشو والروشنة وهاف فان كابتن كرم وتحياتي ليك علي موضوعك الجميل
    وتقريبا بتحتاج اعصاب جامدة جدا وتمرين كتير عشان توصل لاداء رائع

10. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

الله يكرمك

على فكرة الحاجات دى لا محتاجة أعصاب ولا كلام من ده

الحاجات دى محتاجة قوة انفجارية عالية لعضلات جسمك وتوافق ومحتاجة ان مركز ثقل الجسم عندك ( اللى هو المنطقة العظمية عند الورك ) يكون مرن وعضلاته قوية

بس كده

11. باحث محب

باحث محب عضو جديد

السلام عليكم
    افضل خليط لا بد ان يغطى الاركان الاساسية الثلاثة وهى : القتال وقوفا - الاسقاط و الطرح - مهارات القتال الارضى من كسر و تثبيت و دفاع
    و افضل الفنون الشاملة هى : الجيو-جتسو الكلاسيكية القديمة فهى تجمع المهارات الثلاثة....وانا عن نفسى افضل (الفنون القتالية اليابانية المختلطة) او ما يعرف ب(الكودو) لان واضعها الماستر (ازوما تكاشي) وضع خبرة سنوات متعددة فى هذه الخلطة...حيث كانت بدايته (الجودو) ثم تلقى الكيوكشن على يد المعلم الكبير (ماسو اوياما) ثم سافر الى تايلاند وتعلم (المواى-تاى) وتعلم (الجيو-جتسو) فى البرازيل ثم تعلم (السامبو) فى روسيا
    حيث يشمل الكودو :
    1 - القتال وقوفا : المواى تاى - الكيوكشن - الملاكمة
    2 - الاسقاط والطرح : الجودو - السامبو
    3 - القتال الارضى : الجيو-جتسو

12. بارك الله فيك كابتن كرم على الموضوع
    أنا بنسبه لي أفضل أسوي ميكس :
    الكونغ فو ويغ تشان. ايكيدو.
    لماذا
    الكونغ فو وينغ تشان لاجل السرعة والقوة والمرونة
    الايكيدو لأجل الألتحام :clap:

13. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

فعلا الكودو فن ممتاز جدا واختيارك موفق جدا جدا
    بس المهم التمرين الجاد لآنك لو بتتمرن على أقوى فن بالعالم بدون جدية يبقى مش هتستفيد شئ

14. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

يا أخى تحت أمرك

بس طالما كل ده فى الكيوكسل يبقى عاوز الجيت كون دو والكونغ فو ليه ده أولا
    ثانيا مين اللى هيعلمك كيوكسل وفين

15. gracie bara

gracie bara عضو جديد

من وجهه نظري البسيطة.. muya thai + wrestling . وتفبلوا مروري

16. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

فعلا يا أخى محمد المواى تاى مع المصارعة قمة القوة فى الجرابلينج والاسترايك بس لو زاد معهم الجوجتسو بتكون قمة التكامل

17. gracie bara

gracie bara عضو جديد

صحيح يا كابتن كرم الجوجيتسو مهه في القتال الارضي و muya thai القتال بوضع الوقوف و المصارعة او الجودو للــ Take-Down .

18. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

تماااااااااااااااام يا أخ محمد

19. THE PUNISHER

THE PUNISHER عضو جديد

مية مية الموضوع ده يا كابتن كرم انا عن نفسي بفضل MMA لانها اشبة بقتال الشوارع و شاملة خليط من اقوى الالعاب

ولكن يجب ان نتذكر دائما ان لا نظلم احد لان اذا دعتــــك قدرتـــك عــلى ظلــم النــاس...فتــذكر قـــدرة اللـــه عليـــك

و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :bye1:

20. $داوود$

$داوود$ عضو جديد

انا افضل
    انقما شينوبي جوتسو دو
    هو خليط من النينجا و الكارتيه و الكونغ فو و الكابويرا و الباركور و الهايكيدو و ايكيدو و غيرها الكثير الكثير

شارك هذه الصفحة