1. تنويه:
    تم إيقاف التسجيل في المنتدى مؤقتا، للتواصل أو طلب الانضمام للمنتدى، نرجو التواصل معنا.
    الأعضاء السابقون ما يزال بإمكانهم تسجيل الدخول.

البطن المقسمة أو المشرحة

هذا النقاش في 'التمارين والبرامج التدريبية' بدأه osamafathi، ‏20 فبراير 2011.

1. osamafathi

osamafathi عضو

السلام عليكم​
    قد تكون هذه هى أول مشركاتى فى منتدى التمارين ولذلك رجاء فى حالة وجود خطا أرجوا التصحيح وللذلك لأن برغم إننى قد أملك بعض المعلومات و لكن فوق كل ذى علما عليم و اتمنى أن أفيدكم بهذا الموضوع
    نجد أن معظم الرياضيون يسعون وراء البطن المقسمة ذو المظهر الرياضى و يبدلون نشاطاتهم كلما وجد أحد الافراد يمتلك بطن ذات هذا الشكل فأنا مثلا مارست الكثير من الرياضات إلأى أن إنتهى بى المضاف إلأى الكونغ فو كلعبة لما تتمتع به بالكثير من أسس التنمية البدنية طبعا معظمنا قام بلعب الرياضات و هنا نجد أنه من بيننا لاعبين يتمتعون بالطن المثلاية دون ممارسة تمارين البطن و مع إنى امارس الكثير من التمارين و بكل أشكالها وانواعها بطنى مبتقسمش طب أعمل إيه يعنى ؟؟؟؟؟؟
    أقولك انا
    أولا مترهقش نفسك فى تمارين البطن أوى
    متتمرنش كل البطن يوميا من وقت لتانى دخل تمارين الأوزان و ذلك لإكساب الألياف العضلية للبطن الضخامة التى تجعلها تبرز بس متقلش على نفسك فى الأوزان تمام
    دلوقتى أنا عملت كل ده وبردة مقسمتش طب أعمل إيه ؟؟؟
    بص يا إبنى أنت إلأى هيحل الموضوع الدايت ؟؟
    أعمل إيه يعنى ؟؟؟
    بطل أكل دهون و سلسلة بطل إلأى مش هتنهى إلا بنتهائك انت شخصيا
    أحب النهاردة أزفلك خبر سعيد أنت بطنك مش هتقسم بالمنظر إلى انت عايزة ده خالص قد تستطيع الحصول على منظر جمالى كإنسيابية أو زيادة قوتها أو بعض البروز الصغيرة بها
    أنا كان عندى نفس المشكلة كلنا أو ما فتحنا عنينا شفنا أكشن الشحات مبروك لاعب كمال أجسام بطنه إيه صخر زى ما بيقوله منحوته و باقى ممثلى الأكشن العالمين والمحليين
    أنا تعبت من التدوير على حل للمشكلة دى وفى الاخر لقيت حل الموضوع انها زى كل حاجة العوامل الورثية تلعب دور كبير بالموضوع فمثلا تجد زميلك فى نفس اللعبة ونفس المستوى قد يتميز بضربات الرجل وبينما انت تتميز بضربات اليد .
    طب دلوقتى أنت طبعا هتتعقد أنا عايز بطنى تبقى كده أعمل إيه ؟؟؟؟
    تغير تمارينك إلى تمارين تعمل على العوامل الوراثية بمعنى قد تكون سبب المشكلة فى الدهون المتراكمة على البطن هى منطقة الأجناب وبالتالى من المهم الأول العمل على تنزيل الأجناب بالتمارين التى تعمل على الأجناب والبطن سويا
    تنسى حته التمرين ده بيخلى بطنى تشد فألعبه كل يوم لأنه ببساطة سيتحول إلى روتين ويفقد فاعليته
    نقسم التمرين لمجموعات ونسيبنا من شغل انا جبت 100 بطن وانا جبت 10000000000و الكلام ده لأن ده تحمل
    ننوع فى التمرين مش كل ما أجى ألعب بطن ألعب علوى و بعدين سفلى نفس التمارين ونفس المجاميع
    أهم حاجة منلبعش بطن فى الايام العادية أكتر من 3 مرات منفصلة أسبوعيا
    كل أسبوعين ممكن تعمل تمربنة بإستخدام الأوزان
    طبعا ممنساش تمارين إطالة البطن و الجرى و تمارين الأجناب
    و كده سوف تحصل بإذن الله على الشكل المثالى للبطن
    طب انا نازل مصيف وعايز بقى البطن المشرخة بأى وكده يعنى
    يبأى هنا نخش فى حاجة تانية أنا وصلت للبروز الشكل المتناسق للبطن أبدأ بأى أهيأها إزاى
    تعمل حمام شمسى لمدة ثلاث أيام قبل المصيف أو البطولة
    كمان هبعد شوية عن المياه الغازية و الدهون و كمان العصائر التقيلة تمام هبدأ أحول تمارينى إلى تمارين تكرار لا تقل أى مجموعة عن 5*25 نشرب ماء دافئ قبل الأكل
    ملاحظة أبطال العالم فى كمال الأجسام عندما يعدون من الفترة السلبيىة بتبأى بطونهم أد جبل أحد
    فلا مجال لليأس
    انتهى بحمد الله
    أصحاب البرامج التدريبية يرجى الإلتزام بالمدرب الخاص لأنه أعلم واحد بعد الله بإمكانياتك.
    طبعا قد تكون هناك بعض أخطاء الفهم لقراءة المعلومات دون إلمام تام بالموضوع ككل و للذلك أتمنى من إخوتاى وأبائى المدربين الأفاضل تصحيح الأخطاء إن وجدت
    ولكم جزيل الشكر

2. osama-shahin

osama-shahin عضو جديد

شكرا على النصائح الجميلة

3. ninja1996

ninja1996 مشرف

شكرااااااا على النصائح

4. Haitham sadoon

Haitham sadoon مشرف

مشكور اخي العزيز

5. mohamedali

mohamedali مشرف عام