1. تنويه:
    تم إيقاف التسجيل في المنتدى مؤقتا، للتواصل أو طلب الانضمام للمنتدى، نرجو التواصل معنا.
    الأعضاء السابقون ما يزال بإمكانهم تسجيل الدخول.

ارجو المساعدة !!!!!!!!!!!!!!!!!!

هذا النقاش في 'الفنون القتالية الخليطة MMA' بدأه rooney، ‏31 مارس 2009.

1. rooney

rooney عضو جديد

ارجو المساعدة من الكباتن اريد ان العب كيك بوكس و مصارعة بس كل ما اقول لحد يقولي ان سني كبير انا 17سنة
    هل انا سني كبير ان انا العب اي رياضة قتالية لانها بتاخد وقت كبير عشان تتقنها ولو سني مش كبير ياريت تقولي افضل الرياضات اللي ممكن تلعبها مع بعض عشان تكون ميكس مارشل ارت mma
    ياريت تردوا عليا بسرعة وشكرا

2. mohamedali

mohamedali مشرف عام

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    اهلا وسهلا بيك اخى الفاضل rooney
    اولا السن مفهوش اى مشكله نهائيا
    ثانيا الmma يوجد بها القتال الارضى ( الجيوجيتسو البرازيلى ) المواى تاى او الكيك بوكس او الكونج فو ( فنون قتاليه وليس فن واحد )
    ونصيحه منى ابدأ من الان التدريب وللمره الثانيه السن مش مشكله خالص
    الله المستعان

3. Haitham sadoon

Haitham sadoon مشرف

السلام عليكم
    اخي العزيز انت الان في مقتبل العمر ولا توجد اي مشكلة في تعلمك اي من فنون القتال لانها لاتحتاج الى سن معين وانت الان في كامل طاقتك وحيويتك اما ما يؤثر بالعمر هو المباريات وهذه ايضا ليست مشكلة بالنسبه لك لانك من سن اللاعبين الشباب وانك لاتحتاج الى اكثر من ستة اشهر لتعلم اساسيات اي فن قتالي اذا كان تدريبك منتظم وبصورة جديه وفقك الله .
    اما بالنسبة للميكس مارشال ارتس فهو الان اكثر الرياضات التي تحوي على العديد نم الفنون القتالية وبامكانك تعلمها والتدرب عليها ايضا

4. عاشق الجودو

عاشق الجودو عضو شرف

زي ماقال كابتن محمد وكابتن هيثم
    لايوجد مشكلة ابدا ابدا
    وتوكل على الله
    وبالتوفيق ان شاء الله

5. كرم صلاح

كرم صلاح مشرف

السلام عليكم

شكرا للكباتن على التعليق الصائب وطبعا أؤكد للآخ روووووونى ان السن مش مشكلة اطلاقا لآن اكتمال نمو الجهاز العصبى للآنسان بيكون فى سن ال13 وبالتالى هو الآن فى أفضل فترات عمره بدنيا ونفسيا وعقليا ليستوعب كل ماسيحصل عليه من تكنيكات مهما كانت معقدة ولكن العبرة بقدرات المدرب

وعن أفضل الفنون التى يمكنك ممارستها فهى المواى تاى +الجوجتسو +المصارعة وهى الخليط المعتمد لدى كل من يريد أن يتعلم قتال مفتوح مع التركيز بشدة على الجوجتسو والمصارعة لآنه يكون قتال فردى وبالتالى فأنت بحاجة الى مهارات التحام عاااااالية جدا لتتمكن من خصمك

6. rooney

rooney عضو جديد

شكرا ليكم كلكم علي الرد عليا وانشاء الله هبدا في شهر سابعة عشان امتحانات الثانوية العامة وانشاء الله هتكون مصارعة وكيك بوكس و بوكسينج بس انا مش عارف العب مصارعة فين ومش عارف اية هوا الجيجتسو بس شكرا بجد ليكم شكرا لاحلي منتدي فنون قتالية وادعولي اكون زي georges st pierre
    :showoff::bye1:

7. rooney

rooney عضو جديد

سوري يا كباتن انا نسيت اسأل بالنسبة لفتح الحوض وكدة العظام نشفت ولا ممكن افتح حوض؟؟؟؟؟؟؟

8. mohamedali

mohamedali مشرف عام

لا يوجد مستحيل اخى الفاضل و بالتدريب ان شاء الله هتعمل الصعب وهتفتح حوض بسهوله ولكن عليك وعلى الاطالات مهمه جدا جدا فوق ما تتخيل بالنسبه للحوض

9. kawazaki

kawazaki مشرف عام

السن غير مهم وتدرب كثيرا لكي تعوض مافاتك

10. hummer

hummer عضو

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية

شارك هذه الصفحة